Bár már a KRESZ-oktatáson mindenki megtanulja azt, hogy indulás előtt a guminyomás ellenőrzést, illetve az abroncsok állapotának ellenőrzését is meg kell ejteni. Valljuk be őszintén, az autóvezetők talán 0,1%-a lehet az, aki valóban minden indulás előtt körbejárja, és megvizsgálja az autója kerekeit.
A nemzetközi Automobil Szövetség 2005-ben indított egy olyan kutatás-sorozatot az Európai Unión belül, mely során rendszeres guminyomás méréseket végeztek el. A kutatók a közel 4000 mérés alapján az alábbiakra jutott:
A fentebb bemutatott kutatásból jól látszik, hogy az autósok nagy része valójában a gyári előírástól eltérő abroncsnyomással közlekedik. Nagyon fontos kihangsúlyozni, hogy a nem megfelelő nyomás befolyásolhatja az adott gumiabroncs állapotát, élettartamát, hiszen elősegítheti a gumikopást. Éppen emiatt fontos, hogy a guminyomás ellenőrzéséről ne feledkezzünk meg! A túl magas guminyomás nagyon sokszor a futófelület közepének nagymértékű kopásához vezethet, míg a túl alacsony nyomás a futófelület vállának (vagyis a két szélső részének) túlzott méretű kopását eredményezheti. Ha a guminyomás valóban megfelelő (gyári) akkor ennek a kopásnak egyenletesnek kell lennie. Fontos természetesen, hogy amellett, hogy megvizsgáljuk azt, hogy hogyan, és hol kopik leginkább az autónk abroncsa, a pontos eredményekért szakszerű guminyomás mérőt, vagy a gépjárműbe beépített TPMS rendszert használjuk.
Számos veszéllyel járhat a nem megfelelő guminyomás:
A TPMS egy rendszer, ami a guminyomás szenzorral tudja ellenőrizni az abroncsokban lévő légnyomást. Angol neve tire pressure monitoring system (innen jött a TPMS rövidítés), magyarul pedig abroncsnyomás-ellenőrzőnek hívják. 2014 novemberétől az Európai Unióban forgalmazott gépjárművek mindegyike rendelkezik már a TPMS rendszerrel.
A keréknyomás mérő (vagy guminyomás mérő) egy speciálisan kialakított berendezés, amelynek segítségével meg tudjuk vizsgálni az adott abroncs guminyomásának a szintjét. Ezek a készülékek a legtöbb esetben 0,5-7 BAR közötti tartományban tudják pontosan elvégezni a mérést.
Ha a guminyomás visszajelző lámpa kigyullad, akkor nagy valószínűséggel jelezni próbál nekik a TPMS rendszerrel, ilyenkor egy gumiabroncs ábra, és egy felkiáltójel is látszik a műszerfalon. A TPMS rendszer két dologra is felhívhatja az autóvezetők figyelmét: Vagy nem megfelelő a guminyomás, vagy a TPMS rendszer hibásodott meg.
Szerencsére az abroncsok nyomásának ellenőrzése egy olyan feladat, melyet akár saját magunk is el tudunk végezni, nincs szükség hozzá feltétlenül szakember segítségére. Ha gyakran mérjük a guminyomást, akkor meggyőződhetünk róla, hogy az abroncsok a gyári előírásoknak megfelelő guminyomással rendelkeznek, így biztonságos lesz velük a közlekedés, és hosszabb lesz az abroncsok élettartama is, illetve kevesebb lesz az üzemanyag-fogyasztásuk.
Bár a guminyomás ellenőrzést valóban elvégezhetjük saját magunk is, természetesen, ha nem vagyunk jártasak a témában, az a biztos, ha segítséget kérünk egy hozzáértő szakembertől.
Cím: 2040 Budaörs, Bimbó u. 38
Cégjegyzékszám: 13-09-146813
Adószám: 23337233-4-13
Közösségi adóazonosító szám: HU17783374
Email: info@point-s.hu; moor.gabor@point-s.hu