Ezért nem szabad megfeledkeznünk a guminyomás ellenőrzésről

Bár már a KRESZ-oktatáson mindenki megtanulja azt, hogy indulás előtt a guminyomás ellenőrzést, illetve az abroncsok állapotának ellenőrzését is meg kell ejteni. Valljuk be őszintén, az autóvezetők talán 0,1%-a lehet az, aki valóban minden indulás előtt körbejárja, és megvizsgálja az autója kerekeit.

A nemzetközi Automobil Szövetség 2005-ben indított egy olyan kutatás-sorozatot az Európai Unión belül, mely során rendszeres guminyomás méréseket végeztek el. A kutatók a közel 4000 mérés alapján az alábbiakra jutott:

  • A megvizsgált járművek több mint 70%-nál a megfelelőtől eltérő volt a gumiabroncs nyomása a kocsik kerekein.
  • A kutatás megállapítása szerint az Európai Uniós tagállamok gépjárművezetői akár 2 milliárd liter üzemanyagot is felhasználhatnak éves szinten annak következtében, hogy nem megfelelő az autójuk kerekein a guminyomás. Ennek teljes összege pedig hozzávetőlegesen közel 3 milliárd euró is lehet.

Guminyomás ellenőrzés: Ezek lehetnek a magas, illetve az alacsony nyomás jelei

A fentebb bemutatott kutatásból jól látszik, hogy az autósok nagy része valójában a gyári előírástól eltérő abroncsnyomással közlekedik. Nagyon fontos kihangsúlyozni, hogy a nem megfelelő nyomás befolyásolhatja az adott gumiabroncs állapotát, élettartamát, hiszen elősegítheti a gumikopást. Éppen emiatt fontos, hogy a guminyomás ellenőrzéséről ne feledkezzünk meg! A túl magas guminyomás nagyon sokszor a futófelület közepének nagymértékű kopásához vezethet, míg a túl alacsony nyomás a futófelület vállának (vagyis a két szélső részének) túlzott méretű kopását eredményezheti. Ha a guminyomás valóban megfelelő (gyári) akkor ennek a kopásnak egyenletesnek kell lennie.  Fontos természetesen, hogy amellett, hogy megvizsgáljuk azt, hogy hogyan, és hol kopik leginkább az autónk abroncsa, a pontos eredményekért szakszerű guminyomás mérőt, vagy a gépjárműbe beépített TPMS rendszert használjuk.

Számos veszéllyel járhat a nem megfelelő guminyomás:

  • A túl magas guminyomás hatására a gumi menetközben akár fel is robbanhat.
  • A nem megfelelő nyomás következtében igencsak megnőhet az aquaplaning, vagyis a vízen csúszás veszélye.
  • Nem egyenletes, vagyis abnormális kopást idézhet elő az, ha nem megfelelő az abroncsok nyomása.
  • A túl magas, vagy alacsony guminyomás jelentősen hosszabb fékutat tud eredményezni.
  • A nem megfelelő nyomás következtében csökkenhet az autó kormányozhatósága is.
  • Ezek mellett probléma lehet manőverezés esetén a jármű kezelhetőségével is.

Gyakori kérdések a guminyomás ellenőrzéssel kapcsolatban

  • Mi az a szenzor, mivel tudjuk a guminyomás ellenőrzést elvégezni?

A TPMS egy rendszer, ami a guminyomás szenzorral tudja ellenőrizni az abroncsokban lévő légnyomást. Angol neve tire pressure monitoring system (innen jött a TPMS rövidítés), magyarul pedig abroncsnyomás-ellenőrzőnek hívják. 2014 novemberétől az Európai Unióban forgalmazott gépjárművek mindegyike rendelkezik már a TPMS rendszerrel.

  • Mi az a keréknyomás mérő?

A keréknyomás mérő (vagy guminyomás mérő) egy speciálisan kialakított berendezés, amelynek segítségével meg tudjuk vizsgálni az adott abroncs guminyomásának a szintjét. Ezek a készülékek a legtöbb esetben 0,5-7 BAR közötti tartományban tudják pontosan elvégezni a mérést.

  • Milyen esetekben világíthat a guminyomás visszajelző lámpa?

Ha a guminyomás visszajelző lámpa kigyullad, akkor nagy valószínűséggel jelezni próbál nekik a TPMS rendszerrel, ilyenkor egy gumiabroncs ábra, és egy felkiáltójel is látszik a műszerfalon. A TPMS rendszer két dologra is felhívhatja az autóvezetők figyelmét: Vagy nem megfelelő a guminyomás, vagy a TPMS rendszer hibásodott meg.

Így tudjuk elvégezni lépésről lépésre a guminyomás ellenőrzést

Szerencsére az abroncsok nyomásának ellenőrzése egy olyan feladat, melyet akár saját magunk is el tudunk végezni, nincs szükség hozzá feltétlenül szakember segítségére. Ha gyakran mérjük a guminyomást, akkor meggyőződhetünk róla, hogy az abroncsok a gyári előírásoknak megfelelő guminyomással rendelkeznek, így biztonságos lesz velük a közlekedés, és hosszabb lesz az abroncsok élettartama is, illetve kevesebb lesz az üzemanyag-fogyasztásuk.

  1. A pontos méréshez első lépésben be kell szereznünk egy olyan műszert, mellyel meg tudjuk mérni a keréknyomást. Érdemes olyan terméket választani, mely valóban rendelkezik a megfelelő szabványokkal, hiszen csak azzal tudunk precíz mérést elvégezni.
  2. Fontos tudni, hogy a guminyomás ellenőrzést csak hideg gumiabroncsokon szabad elvégezni.
  3. Távolítsuk el a szelepsapkát, majd a szelepre csatlakoztassuk a mérőeszközt.
  4. Ezt követően kis idő múlva egyszerűen le tudjuk olvasni a kijelzőn megjelenő nyomás értékét.
  5. Ha a mért érték optimális, akkor nincs semmilyen teendőnk, ha azonban ez az érték eltér a gyári előírástól, akkor azt egy kompresszor segítségével módosítsuk.

Bár a guminyomás ellenőrzést valóban elvégezhetjük saját magunk is, természetesen, ha nem vagyunk jártasak a témában, az a biztos, ha segítséget kérünk egy hozzáértő szakembertől.

Stresszmentes GUMI- és GYORSSZERViZ
szolgáltatások.
© Copyright 2021 - Point-S Magyarország Kft.
Point-S Magyarország Kft.

Cím: 2040 Budaörs, Bimbó u. 38
Cégjegyzékszám: 13-09-146813
Adószám: 23337233-4-13
Közösségi adóazonosító szám: HU17783374
Email: info@point-s.hu; moor.gabor@point-s.hu

crosschevron-up linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram