Autónk rendszeres karbantartása minden esetben a mi felelősségünk, így, ha a féltengely hiba jeleit bármilyen formában észleljük, akkor autónkat minél előbb vigyük el egy szervízbe. Ez lehet az is, hogy kormányzáskor erős kattogó hangot észlelünk, hiszen az előre vagy hátra haladva menetben gyors, ütemes kattogás egyértelműen azt jelzi, hogy probléma van a féltengellyel. De ne rohanjunk ennyire előre. Mi egyáltalán az a féltengely, és milyen feladatai vannak menet közben?
A hajtásláncolat egyik legfontosabb része a féltengely. Ez az autó fontos alkotóeleme, amely a differenciálműtől indul, és a kerekeknél végződik, tehát ezeket köti össze. A Féltengely lényegében a jármű meghajtásának legfontosabb előre viteli alkatrésze. Az autó attól képes haladni, hogy a kerekei forognak, ehhez kell a motorban lévő hajtóerő, ami áthalad a sebességváltón. A hátsó meghajtású autók esetében ezt a kandár tengelynek továbbítják, míg az első meghajtású autóknál a kerekeket elforgatjuk a kormányzáskor. Így tehát szükség van a féltengelyre, hiszen ez nem csupán a forgó mozgást közvetíti, hanem a kormánymozdulatokat is. A féltengely egy masszív anyagból van előállítva, mely erős, de rugalmas. Ez az alkatrész a legnagyobb igénybevételt egyértelműen akkor kapja, amikor az autóval elindulunk. A féltengely felépítése 3 részből tevődik össze: Az egyik a belső féltengely csukló, a második a féltengely szár, a harmadik pedig a külső féltengely csukló. A féltengely hiba jeleit jó időbe felismerni, ugyanis így megakadályozhatjuk a nagyobb problémát és a magasabb szerelési költségeket is.
Minden alkatrész, idővel a folyamatos használat következtében tönkremegy, eltörik, elhasználódik, vagy elkopik. Nincs ez másként a féltengellyel sem. Szerencsére a féltengely hiba jeleit viszonylag könnyen fel lehet ismerni, de a biztonság kedvéért összegyűjtöttük azokat a jelenségeket, melyeket annak következtében tapasztalhatunk, hogy a féltengellyel valamilyen probléma van.
A leggyakoribb probléma a féltengely csukló porvédő sérülése. Mivel ez gumiból készül, így egy idő után elhasználódik, és kirepedezik. Ha nem időben észleljük ezt a problémát, akkor előfordulhat az is, hogy kis idő múltán a féltengely csukló is tönkremegy, hiszen a csukló belülről grafitos zsírral van tömve. Így a porvédő, ha a mechanikai védelmet nem tudja ellátni (tehát elszakad) akkor beengedi a vizet, és a port, ez pedig az alkatrész belsejét is tönkre tudja tenni.
A féltengely hiba jelei közé felsorolhatjuk azt, amikor kitekert kormánynál gyorsításra kattogó hangot ad ki az autó. Ilyen esetben szinte biztos, hogy a féltengelycsukló kopott el, de ez természetesen csak az elsőkerék meghajtású, vagy az összkerék meghajtású autóknál fordulhat elő. A kattogó „daráló” hang tehát intő jel lehet, oka pedig az, hogy a golyópálya elkopott, ilyenkor a benne lévő golyók zörögni, és lötyögni kezdenek. A féltengelycsukló extrém kopásának eredménye az, hogy nem képes már átvinni a nyomatékot, ezt azonban több okból sem érdemes megvárnunk. Egyrészt nem kellemes egy mozgásképtelen járművel az út szélén ragadni (semmikor, de télen főleg nem), másrészt mivel a féltengelycsukló is hajtásrészhez tartozik, ha az kikopott, akkor folyamatos lötyögéssel károsíthatja a differenciálművet, illetve a sebességváltót is. Emellett káros következménye lehet még az, hogy a széteső csuklóból a kenőanyag rákerül a fékre is, ez pedig balesetveszélyes lehet.
Szerencsére viszonylag ritkán, csak nagyon súlyos esetben hallhatunk csukló törésről, ez ugyanis általában csak valamilyen balesetben fordul elő, ilyenkor természetesen cserélni kell az alkatrészt. Viszonylag ritkán fordul elő az is, hogy tönkremegy a féltengely rudazat, de jobb, ha erre is felkészülünk. Leginkább egyféleképpen mehet tönkre, ez pedig, ha eltörik, ennek azonban mindig vannak előjelei. A féltengely rudazat azonban nem javítható, ilyenkor az eltörött alkatrészt ki kell cserélni. A féltengely hiba jelei abban az esetben, ha a rudazattal van probléma általában azok szoktak lenni, hogy gyorsításkor ráz az autó, illetve ráz a kormány, ez pedig a centírozatlansága miatt van. A belső féltengely hiba jelei a következőek lehetnek: Gyorsításkor hirtelen elkezdi rázni a kormányt, mikor a nyomatékot adja. Bizonyos esetekben a belső tengelycsukló csere lehetséges, de általában csak kompletten az egész féltengellyel együtt lehet kicserélni ezt az alkatrészt is.
A féltengelycsukló hosszabb élettartama érdekében érdemes három szabályt betartani:
Cím: 2040 Budaörs, Bimbó u. 38
Cégjegyzékszám: 13-09-146813
Adószám: 23337233-4-13
Közösségi adóazonosító szám: HU17783374
Email: info@point-s.hu; moor.gabor@point-s.hu