Kuplung hiba jelei: Így tud tönkre menni az autónk kuplungja

Az autótulajdonosoknak a kuplungot nem kell bemutatni, ugyanis autóvezetés gyakorlaton első körben ennek az alkatrésznek a fontosságával és használatával ismerkedünk meg. Ha pedig kicsit jártasak vagyunk a témában, akkor talán a kuplung hiba jeleinek felismerése sem fog gondot okozni számunkra. A kuplung a sebességváltás miatt fontos, hiszen enélkül nem tudnánk váltani, főleg akkor, ha egy manuális váltós járműről beszélünk. Éppen ezért nem árt, ha tisztába vagyunk azzal, hogy mik a kuplung leggyakoribb meghibásodásai, illetve, hogy mik azok a jelek, melyekre érdemes minél előbb felfigyelnünk.

Mi az a kuplung, és mi a feladata vezetés közben?

A Kuplung (vagy tengelykapcsoló) feladata, hogy a sebességváltóra rávezesse a motor által megtermelt energiát., ez az energia pedig onnan egyenesen az autó kerekeihez jut majd. Ennek az alkatrésznek tehát igen nagy szerepe van a jármű működésbe hozásában, hiszen, ha a kuplung nem működik jól, akkor az autó nem fog elindulni, egyszerűen használhatatlanná válik. Jó, ha a kuplung hiba jeleire még időbe felfigyelünk, és a legkisebb problémánál elvisszük autónkat egy szerelőhöz. A kuplung négy fő része a kuplungtárcsa, lendkerék, a kinyomó csapágy, illetve a kuplungszerkezet. A kuplungtárcsa biztosítja a motor és a hajtáslánc közötti kapcsolatot. A kinyomó csapágy (ami lehet mechanikus és hidraulikus is) elősegíti, hogy a kuplung lenyomásával az egész szerkezet elkezdjen elmozdulni. A lendkerékhez hozzá feszül a kuplungtárcsa, így ad nyomatékot a váltónak. A kuplungrendszer pedig, mivel a lendkerékhez van rögzítve együtt képeznek egy surlódó rendszert, mely a motor nyomatékát a kuplungtárcsán keresztül a sebességváló bemenő tengelyére továbbítja.

 Ezeknek az együttes működése kell ahhoz, hogy az energiát először a váltóra, majd a kerekekre tudjuk vezetni. Ha bármelyik is meghibásodik a négy rész közül, az bizony komoly gondokat is előidézhet, leggyakoribb hiba pedig a kopás szokott lenni.

Hogyan tud kopni az autó kuplungja? Mik lehetnek a kuplung hiba jelei?

Ahogy a bevezetőben is írtuk, a kuplung fő feladata a sebváltó és a motor összekötése. Emellett persze szabályozza azt is, hogy a váltó minden gond nélkül módosíthassa menet közben a fokozatot. Talán sokan nem tudják, de a kuplungtárcsa valójában menet közben nem kopik, hiszen ilyenkor összeszorított állapotban vannak a súrlódó felületek. Nem történik súrlódás, hiszen minden együtt forog. A kuplung valójában össze- és szétkapcsoláskor kopik, vagyis akkor, amikor összeérnek a különböző sebeséggel pörgő tárcsák. Jó tudni, hogy a vezetési stílusunkon ezúttal is sok minden múlik, hiszen a kuplungot akkor éri a legnagyobb terhelés, mikor hirtelen elindulunk egy meredek emelkedőn (például, ha kihajtunk egy pincegarázsból).

Nem árt szem előtt tartani, hogy a kuplungot a rossz vezetési szokásaink igencsak megviselhetik, nem szabad elfelejteni, hogy ez az alkatrész nem egy lábtartó, és egyáltalán nem arra való, hogy vezetés közben rajta pihentessük a lábunkat. Persze igaz, hogy városon belül többet kell váltani (ennek során gyakrabban kell használni a kuplungot is) mint mondjuk autópályán, de az, hogy ezt, hogy tesszük, egyáltalán nem mindegy. Gyorsabban kopik ugyanis, ha nem megfelelően használjuk, így ilyen esetben gyakoribb lehet a meghibásodás is.

Kuplung hiba jelei: Ezekre figyeljünk fel időben

Még az autószerelőknek is nehéz pontosan meghatározni azt, hogy egy kuplung meddig tud tökéletesen működni. Az élettartamát leginkább az határozza meg, hogy mennyit használjuk, vagyis, hogy mennyit váltunk. Ha leginkább autópályán vezetünk, akkor könnyen lehet, hogy kocsink kuplungja akár százezer kilométert is kiszolgál. A folyamatos városi vezetés alkalmával ne lepődjünk meg, ha már olyan 100 kilométerenként ki kell cseréltetnünk a kuplungot.

Természetesen, mint minden alkatrésznél, a kuplung meghibásodásainak is vannak előjelei. A kuplung hiba jelei közé tartozik az is, ha induláskor a jármű elkezd rángatózni, vagy ha váltáskor a kuplung csak akkor fog, ha a pedált padlóig lenyomjuk. Problémát jelenthet az is, ha induláskor kellemetlen, égett szagot érzünk az autóba. De kuplunghibára utalhat az is, ha a pedált a korábbiakhoz viszonyítva jóval könnyebben, vagy ellenkezőleg: nehezebben tudjuk csak lenyomni. Gyanús lehet az is, ha lejtőn felfelé elkezd bőgni a motor, az autó mégsem halad, vagy ha nem gyorsul az autó annak ellenére sem, hogy nyomjuk a gázpedált. A kuplung szerkezet meghibásodásának egyik jele lehet az is, hogy nem tudunk váltani, vagy ha mégis sikerül, akkor recsegő, vagy zörgő hangot hallunk váltás közben.

A legtöbb autós számára egyértelmű, hogy ha ki kell cserélni a kuplungot, akkor az súlyos tízezrekbe, vagy akár százezrekbe is kerülhet. A legkomolyabb gond szerencsére viszonylag ritkán fordul elő, például mikor nem indul el az autó annak ellenére, hogy azt sebességbe raktuk, és gázt adtunk rá. Ilyenkor általában már komolyabb a probléma, ezért jó, ha ezt nem várjuk meg, és bármilyen kisebb kuplung hiba jeleit észleljük, azonnal elvisszük az autónkat egy szerelőhöz, hiszen, ha a fennálló problémát még időben tudja orvosolni, akkor vélhetően spórolni fogunk a további felmerülő költségeken is.

Stresszmentes GUMI- és GYORSSZERViZ
szolgáltatások.
© Copyright 2021 - Point-S Magyarország Kft.
Point-S Magyarország Kft.

Cím: 2040 Budaörs, Bimbó u. 38
Cégjegyzékszám: 13-09-146813
Adószám: 23337233-4-13
Közösségi adóazonosító szám: HU17783374
Email: info@point-s.hu; moor.gabor@point-s.hu

crosschevron-up linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram