Ezek lehetnek az autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei

Az autó generátor feszültségszabályzó hiba jeleire utalhat az, ha a cikkünkben bemutatott hiba jelenségek közül egyet, vagy többet is tapasztalunk gépjárművünkkel kapcsolatban.

Az akkumulátor elengedhetetlen a jármű elindításához, amikor azonban az nincs beindítva, folyamatosan működésben tartja az autó generátora a járművet a járó motor mellett. Tehát a generátor látja el energiával a jármű legtöbb elektronikus alkatrészét, úgy, hogy közben az üresjáratban van. Ide tartoznak a fényszórók, az elektromos kormánymű, az ablaktörlő, a fűtött ülés, a rádió, a műszerfali műszerek, illetve az elektromos ablakemelő is. Mindezeket az autó generátor működés közben egyenárammal (DC) látja el. Ezek mellett a generátor felelős a jármű akkumulátorának töltéséért vezetés közben. De vajon mik lehetnek az autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei?

Mire való az autóban a feszültségszabályzó?

A feszültségszabályzó (rövidítve fesszabályzó) szabályozza a jármű generátorának az akkumulátor feltöltéséhez szükséges feszültséget. A generátort a szabályozó készteti arra, hogy folyamatosan 13,5 V és 14,5 V közötti feszültséget tudjon fenntartani. Ez ugyanis elegendő ahhoz, hogy az autó akkumulátora biztonságosan újra töltsön, úgy, hogy közben megóvja a jármű alkatrészeit, és elektromos áramköreit (a lámpákat, a vezeték rendszert, az elektromos kiegészítőket). Ha bármilyen oknál fogva meghibásodott a feszültség szabályozó akkor annak következtében a kocsi akkumulátora nem fog elég töltést kapni, de megeshet az is, hogy túltöltődik, sőt az is, hogy túlzott töltőfeszültséget kap.

Akkor, ha az autónk akkumulátora nem kapja meg a szükséges energiát, az akkumulátor töltési teljesítményét a jármű elektromos rendszereinek működtetése teljes mértékben felemészti. Majd, amikor az az összes töltést felhasználta, az autó aksija teljesen lemerül, és ezt követően nem fogjuk tudni a járművet elindítani. Ha azonban az akkumulátor túltöltődik, vagy esetleg túl magas töltőfeszültségnek lesz kitéve, akkor az akár tönkre is mehet, hiszen a benne található elektrolitok túlmelegednek és felforrnak. Ennek következtében az autó akkumulátorának a szivárgását és megduzzadását is tapasztalhatjuk. Ez a jelenség pedig egyértelműen az autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei közé tartozik.

Autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei: Leggyakoribb okok, és hibajelenségek

Az ingadozó motorteljesítmény minden esetben gyakori tünet lehet, mely egyértelműen a meghibásodott feszültségszabályozóra utalhat. De mégis mit jelent az, hogy ingadozó a motorteljesítmény?

Valójában azt tapasztalhatjuk ilyenkor, hogy az autó rángat, durrog, és csak megszakításokkal gyorsul. Menet közben úgy tűnhet, mintha a motor küzdene, mintha le akarna fulladni. Azt is tapasztalhatjuk, hogy az autó motorja hirtelen megtorpan egy rövid időre. Illetve az autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei közé tartozhat az is, hogy az autó gyorsulása nem egyenletes, hanem szaggatott. Tehát a motor kiszámíthatatlan, kellemetlenné teszi a vezetést, hiszen nem nyúlt egyenletes teljesítményt. Amikor a motor teljesítményproblémáiról beszélünk, akkor azoknak a legtöbb esetben a hibás generátor feszültségszabályzó áll a hátterében, hiszen ennek következtében nem tudja a generátor szabályozni a generált kimeneti feszültségszintet. Ha tehát az autó generátor feszültségszabályzó hiba jeleit tapasztaljuk, vagyis észrevesszük azt, hogy a kocsi motorjának a teljesítménye kiszámíthatatlan és furcsa, akkor a legjobb, ha a jármű elektromos rendszerét ellenőriztetjük egy szakemberrel.

Az autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei: Villogó és/vagy elhalványuló fények

Ha a feszültségszabályzóval van probléma, akkor annak a leggyakoribb jele az szokott lenni, hogy a műszerfalon villogó, pulzáló és elhalványuló fényeket tapasztalunk. Anélkül, hogy bármit állítgatnánk, a fényszórók is halvány és fényes erősség között ingadoznak. Ilyenkor gyakori, hogy a belső lámpák is elkezdenek villogni, sőt a távolsági fényszórók is nem várt módon kezdenek el működni. Előfordulhat az is, hogy a feszültségszabályzó nem megfelelő működése miatt felvillan a műszerfalon a „CHECK ENGINE” lámpa, vagy akár az akkumulátor jelzőfénye is. Ez utóbbi azonban kigyulladhat akkor is, amikor az elektromos rendszer meghibásodik, ennek a hátterében is állhat a rossz feszültségszabályzó. Emellett jó tudni, hogy az akkumulátor jelzőfénye abban az esetben is megjelenhet, ha tönkremegy a generátor diódája, illetve akkor, ha a generátor állórészével van valamilyen gond.

Bár lehet, hogy néhány autótulajdonos azt gondolja, hogy a feszültségszabályzó cseréje nem egy túlságosan bonyolult folyamat, ennek otthoni elvégzését senki nem szokta javasolni. Mivel a feszültségszabályzó meghatározza a motor teljesítményét, a műszerfali elemek, illetve más egységek működését is, egyáltalán nem érdemes halogatni a szerelő felkeresését akkor, ha az autó generátor feszültségszabályzó hiba jeleit tapasztaljuk.

Stresszmentes GUMI- és GYORSSZERViZ
szolgáltatások.
© Copyright 2021 - Point-S Magyarország Kft.
Point-S Magyarország Kft.

Cím: 2040 Budaörs, Bimbó u. 38
Cégjegyzékszám: 13-09-146813
Adószám: 23337233-4-13
Közösségi adóazonosító szám: HU17783374
Email: info@point-s.hu; moor.gabor@point-s.hu

crosschevron-up linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram