ADAC téli gumiteszt 2022 – melyiket választaná?

A tökéletes tapadás a havon, a jégen és a nedves útviszonyoknál létfontosságú a hideg évszakban. Ha pedig üzemanyagot takarítunk meg és a gumi zajszintje szintén megfelelő, akkor lehetünk igazán elégedettek. Vajon melyik téli gumiabroncs a legjobb? És melyiket kell félretenni? Idén az ADAC (Német autóklub) 33 aktuális modellt vizsgált meg a szokásos tesztjén. Mivel az egyes tesztkritériumok nagyon eltérő követelményeket támasztanak az abroncsokkal szemben, ezért csak a jól kiegyensúlyozott modellek tudnak eredményesen „vizsgázni” a teszten.

Az utóbbi években hazánkban egyre enyhébbek a telek, emiatt minden évben többen vásárolnak inkább négy évszakos gumiabroncsokat, hiszen alig van már hó a hideg évszakban, ha mégis havazik az  nagyon hamar elolvad. Ugyanakkor a magasabb területeken a biztonságos közlekedéshez a téli gumik jelentik a legjobb megoldást. Ebből a szempontból fontos megvizsgálni az ADAC tesztek tanulságait.

A termékek kiválasztásáról a tesztelővállalat dönt. Az abroncsgyártóknak erre nincs befolyásuk. A vizsgálandó gumiabroncs-méreteket közösen választják ki és határozzák meg. A gumiabroncs modellek kiválasztása a piaci körülményektől is függ. A cél a teljes árintervallum bemutatása a prémium márkától az alacsony árú szegmensig. Mivel a gumiabroncsok piacán ma már számos márka található, amelyek egy része kevéssé ismert, ezért ezeket az „új” márkákat is megpróbálják figyelembe venni. A korlátozott tesztkapacitások mellett ez más, többnyire ismertebb márkák mellőzését eredményezi. A termékek kiválasztásánál csak azokat a gumiabroncsokat veszik számításba, amelyek EU-s abroncscimkéjén a „nedves tapadás” kritériumban „C” vagy jobb osztályú. Ezzel elkerülhető, hogy olyan gumiabroncsok vegyenek részt az összehasonlító tesztben, amelyek a jelek szerint nem felelnek meg e fontos feltétel minimális követelményeinek.

A kisautóteszten a közkedvelt prémiummárkák nem okoztak csalódást

 

A vizsgálatra a finnországi Ivalóban került sor a VW Polo tesztjárművel.  A tesztelt 185/65 R15 T méret (190 km/h-ig) széles körben elterjedt a népszerű kisautókon az Audi A1-től az Opel Corsáig. A 2022-es téli gumiabroncs-teszten 16 ilyen méretű modellt vizsgáltak meg a VW Polo tesztjárművön – és az összesített eredmény vegyes végeredményről tanúskodik. Ahogy az várható volt, négy gumiabroncs kapott „jó” ADAC minősítést: a Continental WinterContact TS 870, a Goodyear Ultragrip 9+, a Semperit Speed-Grip 5 és a Michelin Alpin 6 minden fő kritériumban jó eredményeket ért el, tehát nagyon hatékonyak voltak ezek a gumiabroncsok.

A BFGoodrichtól kezdve az Avonig bezárólag a hét gumiabroncs alkotta középmezőny továbbra is elfogadhatóan tesz eleget az elvárásoknak. Itt célszerű a részleteket is megfigyelni, mert az egyéni vezetési magatartástól függően egy kielégítő (és általában olcsóbb) tesztjelölt is ajánlhatónak bizonyulhat.

Három gumiabroncs minősítése csak „elégséges” a száraz útszakaszon való autóvezetéshez: a Dunlop Winter Response 2, amely a múlt évben sokkal jobb eredményeket ért el száraz útviszonyoknál 195 65 R15 méretben, a Fulda Kristall Montero 3 és a Barum Polaris. Mivel magyarázható mindez? A gumiabroncsok és a tesztjármű nem az autópályán megszokott sebességgel halad. Ez a „viselkedés” kényelmetlen és megerőltető hosszabb szakaszokon, de kritikussá válhat, ha hirtelen manővereznünk kell.

A lista végén három abroncsmárka kapott „Elégséges” összesített osztályzatot. A Barum, az Imperial és a Wanli téli gumija számos ponton nagy hiányosságokat prezentált.

Az Imperial Snowdragon HP és a Wanli SW611 nedves aszfalton „elégtelen” eredményt mutatott, ami nem előnyös a hazai felhasználást tekintve, ugyanis télen gyakran találkozunk Magyarországon, minimális hóval borított, de csapadékos útfelülettel az alacsony hőmérséklet következtében.

Az ADAC mérnökeinek megszívlelő tanácsa: kerüljük el a „vesztes” gumiabroncsokat.

Az 215/60 R16 méretű téli gumik tesztje Skoda Karoq városi terepjárón

 

Az új járművek abroncsméreteinek sokfélesége és mérete folyton növekszik: a viszonylag kicsi, 215/60 R16-os tesztméret a „H” sebességkategóriában 210 km/h sebességig az egyik legkelendőbb a téli gumiabroncsok szegmensében. Számos alsó középosztálybeli SUV-hoz illeszkedik, az Audi Q3-tól a VW T-Roc-ig vagy a Skoda Karoq tesztjárműig. A teljes gumicsere alig kevesebb, mint három percet vett igénybe az ADAC mérnökeinek.

Nézzük, hogy a 215/60 R16 méretű téli gumiabroncsok tesztje miként alakult, az alábbi modellek tekintetében:

  • Bridgestone Blizzak LM005
  • Continental WinterContact TS 870
  • Dunlop Winter Sport 5
  • Falken Eurowinter HS01
  • Goodyear UltraGrip Performance +
  • GT Radial Winter Pro2
  • Michelin Alpin 6
  • Yokohama BluEarth Winter V906
  • Kleber Krisalp HP3
  • Matador MP93 Nordicca
  • Sava Eskimo HP2
  • ESA+TECAR Supergrip Pro
  • Cooper Tires WM SA2+
  • Toyo Tires Observe S944
  • Nokian Tyres WR
  • Uniroyal WinterExpert
  • Vredestein Wintrac

Ebben a mezőnyben szintén négy téli gumiabroncs került a legjobbak közé, a Continental, a Dunlop, a Goodyear és a Michelin típusai minden területen kiegyensúlyozott teljesítményt értek el. A Goodyear UltraGrip Performance + havon produkált egészen kimagasló teljesítményt, a Continental WinterContact TS 870 (LI 95) és a Michelin Alpin 6 pedig jeges szakaszon végzett az első helyen. 2022-ben a képzeletbeli dobogó első helyezettje a Continental téli gumi.

Jeges útviszonyoknál és az üzemanyag-fogyasztást vizsgálva pedig szinte minden teszttermék jó értékelést ért el.

A középmezőnyt nézve elég sok modell került ide, kivéve a Cooper Tires-t, amely gumiabroncs gyenge eredménnyel végzett, leginkább száraz felületen teljesített rosszul. Továbbá nedves úton és havon sem jobb a kielégítő eredménynél. Jó ha ismeri a vezetési profilját és saját elvárásait a választásnál, mert ezen a téren könnyen találhat potenciális és olcsóbb gumikat. Például a Yokohama BluEarth*Winter V906-nak van némi javulása nedves és havas úton, a Bridgestone Blizzak LM005-nak meg kell birkóznia a hóval, a Kleber Krisalp HP3-nak pedig vannak még hiányosságai száraz és nedves útfelületen.

A GT Radial Winterpro 2 szárazon, vizes és hóval borított utakon is „szenved”, a Sava Eskimo HP2 pedig vizes úton mutat gyengeségeket.

A Toyo Observe S944 nedves úton és havon nem ér el kielégítőnél többet. A Nokian Tyres WR Snowproof gyengeségei száraz és nedves utakon egyaránt megmutatkoztak.

Az Uniroyal WinterExpert és a Matador MP93 Nordicca gyengeségeket mutat szárazon és nedvesen, a Falken Eurowinter szárazon nem meggyőző.

Bármelyik kategóriát nézzük, szerencsére „Elégtelen” pontszámot ez a téli gumi sem kapott. A Vredestein gumija jégen egészen jó eredménnyel büszkélkedhet, az ESA+TECAR téli gumija pedig havas szakaszon teljesített jól, valamint a mezőny összesítésében második helyen végzett az Uniroyallal holtversenyben és az üzemanyag-fogyasztást vizsgálva a Goodyear márka mögött.

Fontos szempont a gumik kopása

 

Nagy különbségek nemcsak a biztonság szempontjából lényeges menettulajdonságokban vannak, hanem a gumikopásban is. A teszt legjobb gumiabroncsával, a Sava Eskimo HP2-vel (tesztpontszám 1,5) körülbelül 19 000 kilométerrel messzebbre juthatunk, mint a legrosszabb Cooper WM-SA2+ abroncsával (3,5 teszteredmény).

 

Mit árulnak el a teszteredmények?

 

Az ADAC gumiabroncs teszt eredményeinek értékelésekor különös figyelmet fordítanak az abroncs egyensúlyára. Ennek célja, hogy a gumiabroncsok csak abban az esetben kapjanak jó ADAC minősítést, ha minden meglehetősen szigorú minimum követelményeknek megfelelnek. A kiváló egyéni tulajdonságokkal rendelkező gumiabroncsok a legtöbb autós számára nem sok hasznot hoznak, ha ezek a gumiabroncsok más elvárások tekintetében jelentős hiányosságokat mutatnak. Emiatt a jó ADAC-minősítés eléréséhez minimális pontszámot kell elérni a legfontosabb kritériumokban.

0,6 – 1,5 = nagyon jó, 1,6 – 2,2 = jó, 2,6 – 3,5 = kielégítő, 3,6 – 4,5 = elégséges, 4,6 – 5,5 = nem megfelelő

A „jó” ADAC-minősítést megcélzó gumiabroncsnak a „jó” oszlopban (2,5 vagy jobb) szerepelnie kell minden vonatkozó kritériumban. Ha az alsó osztályzati határt adott feltételnél nem érik el (2,6 vagy rosszabb), akkor legfeljebb csak a „kielégítő” osztályzat adható. Ugyanez mondható el természetesen az ADAC „kielégítő” és „elégséges” minősítésről. A “kielégítő” minősítés csak úgy érhető el, ha a “száraz”, “nedves”, “üzemanyag-fogyasztás” és “kopás” osztályzatai nem rosszabbak 3,5-nél. A téli és négyévszakos gumik esetében ez is a „hó és jég” szempontokhoz tartozik. Az ADAC „elégséges” minősítéséhez az említett kritériumokban szereplő osztályzatoknak legalább 4,5-nek vagy jobbnak kell lenniük.

Mivel az ADAC a gumiabroncsok teljesítménypotenciáljának növekedését feltételezi a jövőbeni gumiabroncs-teszteknél, a “nagyon jó” minősítést még nem ítélték oda. Ez azt jelenti, hogy a nyári és téli gumiabroncs-tesztekre vonatkozó értékelési szabványok az irányadók.

A megfelelő téli abroncsokkal biztonságosan kormányozható a Skoda Karoq. Kritikus elkerülő manőver esetén a tesztautó biztonságosan és stabilan kormányozható az adott akadály körül.

Mindez nem lehetséges a gyengébb szárazon teljesítő gumikkal. Példa Cooper WM-SA2: a jármű enyhén kilenghet a hátsó tengelyen, mivel nem úgy vezetünk, mint a pilóták a tesztpályákon, a gumiabroncsnak az a feladata, hogy újra stabilizálja és az eredeti irányba terelje a gépjárművet.

Forrás: https://www.adac.de/news/winterreifen-test-2022/

 

Stresszmentes GUMI- és GYORSSZERViZ
szolgáltatások.
© Copyright 2021 - Point-S Magyarország Kft.
Point-S Magyarország Kft.

Cím: 2040 Budaörs, Bimbó u. 38
Cégjegyzékszám: 13-09-146813
Adószám: 23337233-4-13
Közösségi adóazonosító szám: HU17783374
Email: info@point-s.hu; moor.gabor@point-s.hu

crosschevron-up linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram